تحقیق جامع «نظریه اصیل بودن طرف قرارداد در حقوق تجارت»

دسته بندي : علوم انسانی » حقوق
«نظریه اصیل بودن طرف قرارداد در حقوق تجارت»

چکیده:

از آنجائی که پیشرفت صنعت و علم و متون موجب شکل گیری انواع نهادها و پدیده های حقوقی از جمله حق العمل کاری و عاملیت و شکل گیری شرکتهای تجاری و عملیات بانکی و بورسی و خرید و فروش های بین المللی و صنعت بیمه و نهاد نمایندگی که در عرصه حقوق تجارت نقش چشم گیری در شکل گیری عقود دارد، شده است. بنابراین این بحث که آیا معامله کننده برای خود معامله می کند یا برای شخص دیگری؛ اگر چنانچه برای خود و به نام خود معامله کند، اصیل در قرارداد و تلقی می شود، امام اگر برای دیگری معامله کند نماینده تلقی می شود به وجود می آید.
در حقوق تجارت شخصی که معامله را منعقد می کند و این قرارداد به نام اوست، معامله برای خود طرف قرارداد است و باید تصریح به نمایندگی نماید، اگر چنانچه عاقد قرارداد، تصریح به نمایندگی خود ننماید و نام موکل خود را در قرارداد نیاورد، خود عاقد اصیل در قرارداد است. بعد از انعقاد عقد نمی تواند به سمت خود به عنوان نمایندگی متعزّر شود و از اجرای قرارداد خودداری کند و بخواهد منوب عنه خود را با شخص ثالث، طرف قرارداد نماید. شرط دیگر این است که شخص ثالث از وجود و نام منوب عنه در زمان عقد مطلع نباشد و به عبارت دیگر از سمت نمایندگی عاقد مطلع نباشد در غیر این صورت ثبوت نمایندگی عاقد با مانع قانونی مواجه نیست و با اصول و قواعد مطابقت دارد. پس انعقاد عقد به نام خود بدون تصریح به نمایندگی و عدم اطلاع واقعی شخص ثالث، موجب اصیل بودن عاقد می شود.
کلید واژگان: اصیل بودن طرف قرارداد، معامله به حساب خود، حقوق قرادادی تصریح به نمایندگی، انتخاب طرف قرارداد، امنیت معاملاتی، معامله به نام خود عاقد.

فهرست عناوین اصلی
عنوان مطلب
بخش اول ـ مبانی اصیل بودن طرف قرارداد در حقوق تجارت
1ـ فصل اول ـ مبانی اصیل بودن طرف قرارداد براساس اصول و قواعد عمومی قرارداد
2ـ فصل دوم ـ مبانی اصیل بودن طرف قرارداد براساس حاکم بر حقوق تجارت
بخش دوم ـ اصیل بودن طرف قرارداد در نهادها و اسناد تجارتی
1ـ فصل اول ـ اصیل بودن طرف قرارداد در نهادهای تجاری
2ـ اصیل بودن صادر کنندگان اسناد تجاری
بخش سوم ـ تعریف و شرایط و آثار حقوقی اصیل بودن طرف قرارداد
1ـ فصل اول ـ تعریف و شرایط تحقق اصیل بودن
2ـ فصل دوم ـ آثار حقوقی اصیل بودن طرف قرارداد
نتیجه
چکیده به زبان انگلیسی


فهرست تفصیلی مطالب
مقدمه
بخش اول ـ مبانی اصیل بودن طرف قرارداد در حقوق تجارت
-1 فصل اول ـ مبانی اصیل بودن طرف قرارداد براساس اصول و قواعد عمومی قراردادها
-1-1 مبحث اول ـ اصل آزادی (حاکمیت) اراده
-1-1-1 گفتار اول ـ مفهوم و جایگاه قانونی آن
-2-1-1 گفتار دوم ـ آزادی انتخاب طرف قرارداد
-2-1 مبحث دوم ـ اصل نسبی بودن قرارداد
-1-2-1 گفتار اول ـ مفهوم اصل نسبی بودن قرارداد
-2-2-1 گفتار دوم ـ استثنائات وارده بر اصل نسبی بودن قرارداد
-1-2-2-1 بند اول ـ نمایندگی محقق (اصیل محقی)
-2-2-2-1 بند دوم ـ تعهد به نفع شخص ثالث
-2 فصل دوم ـ مبانی اصیل بودن طرف قرارداد براساس اصول حاکم بر حقوق تجارت
-1-2 مبحث اول ـ عرف معاملاتی در روابط تجاری
-1-1-2 گفتار اول ـ مفهوم عرف و جایگاه قانونی آن
-2-1-2 گفتار دوم ـ عرف معاملاتی در مورد انعقاد قرارداد به نا خود
-2-2 مبحث دوم ـ اصل ظاهر در حقوق تجارت (تئوری ظاهر)
-1-2-2 گفتار اول ـ مفهوم اصل ظاهر
-2-2-2 گفتار دوم ـ اثر حقوقی اصل ظاهر در انعقاد قرارداد به نام خود
بخش دوم ـ اصیل بودن طرف قرارداد در نهادها و اسناد و شرکت های تجاری
-1 فصل اول ـ اصیل بودن طرف قرارداد در نهادهای تجاری
-1-1 مبحث اول ـ اصیل بودن طرف قرارداد نهادهای تجاری با ماهیت نمایندگی
-1-1-1 گفتار اول ـ در عاملیت (نمایندگی تجاری)
-1-1-1-1 بند اول ـ ماهیت عاملیت
-2-1-1-1 بند دوم ـ روابط حقوقی عامل با آمر و شخص ثالث
-2-1-1-1 بند دوم ـ الف ـ نمایندگی عامل در قبال شخص ثالث
-2-1-1-1 بند دوم ـ ب ـ نمایندگی عامل در قبال آمر
-2-1-1 گفتار دوم ـ قائم مقام تجارتی
-1-2-1-1 بند اول ـ ماهیت قائم مقام تجارتی
-2-2-1-1 بند دوم ـ روابط حقوقی قائم مقام با اشخاص ثالث و آمر
-2-2-1-1 بند دوم ـ الف ـ نماینده بودن قائم مقام در قبال اشخاص ثالث
-2-2-1-1 بند دوم ـ ب ـ نمایندگی قائم مقام در قبال آمر
-2-2-1-1 بند دوم ـ ج ـ اصیل بودن صاحب تجارت خانه در قبال اشخاص ثالث

-3-1-1 گفتار سوم ـ دلالی
-1-3-1-1 بند اول ـ ماهیت دلالی
-2-3-1-1 بند دوم ـ اصیل نبودن دلالی در قبال آمر و شخص ثالث
-2-1 مبحث دوم ـ اصیل بودن طرف قرارداد در نهادهای بازرگانی
-1-2-1 گفتار اول ـ در حق العمل کاری
-1-1-2-1 بند اول ـ ماهیت حق العمل کاری
-2-1-2-1 بند دوم ـ روابط حقوقی حق العمل کار با آمر و شخص ثالث
-2-1-2-1 بند دوم ـ الف ـ اصیل بودن حق العمل کار در قابل اشخاص ثالث
-2-1-2-1 بند دوم ـ ب ـ نمایندگی حق العمل کار در قبال آمر خود
-2-1-2-1 بند دوم ـ ج ـ موارد خاص اصیل بودن حق العمل کار در قبال آمر
-2-1-2-1 بند دوم ـ ج ـ 1ـ تجاوز از حدود اختیار در فروش به نسیه
-2-1-2-1 بند دوم ـ ج ـ 2ـ ضمانت شخص حق العمل کار
-2-1-2-1 بند دوم ـ ج ـ 3ـ مسئولیت براساس عرف تجارتی بلد
-2-2-1 گفتار دوم ـ توزیع کننده
-2-2-1 بند اول ـ مفهوم و ماهیت عمل توزیع کننده
-2-2-1 بند دوم ـ اصیل بودن توزیع کننده در قراردادهای با اشخاص ثالث و عرضه کنندگان
-3-2-1 گفتار سوم ـ بررسی اصیل بودن طرف قرارداد در حقوق حمل و نقل
-1-3-2-1 بند اول ـ ماهیت قرارداد حمل و نقل
-2-3-2-1 بند دوم ـ اصیل بودن متصدی حمل
-3-3-2-1 بند سوم ـ اصیل بودن ارسال کننده
-3-1 مبحث سوم ـ اصیل بودن طرف قرارداد در نهادهای بازرگانی بدون ماهیت نمایندگی
-1-3-1 گفتار اول ـ عملیات بیمه
-1-1-3-1 بند اول ـ ماهیت عقد بیمه
-2-1-3-1 بند دوم ـ اصیل بودن بیمه گذار
-3-1-3-1 بند سوم ـ اصیل بودن بیمه گر
-2-3-1 گفتار دوم ـ در عملیات پیمانکاری
-1-2-3-1 بند اول ـ مفهوم و ماهیت پیمانکاری
-2-2-3-1 بند دوم ـ اصیل بودن پیمانکار در قرارداد با کارفرما
-3-2-3-1 بند سوم ـ اصیل بودن کار فرما
-3-3-1 گفتار سوم ـ صرّافی
-1-3-3-1 بند اول ـ مفهوم و ماهیت عملیات صرّافی
-2-3-3-1 بند دوم ـ روابط حقوقی صرّاف و مشتری از حیث اصیل بودن
-2 فصل دوم ـ اصیل بودن صادرکنندگان اسناد تجارتی
-1-2 مبحث اول ـ مفهوم و مصادیق اسنا تجارتی
-2-2 مبحث دوم ـ شراطی اصیل بودن صادرکنندگان اسناد تجاری در مورد اشخاص حقیقی
-1-2-2 گفتار اول ـ صدور سند به نام خود
-2-2-2 گفتار دوم ـ عدم تصریح به نمایندگی و نام اصیل
-1-2-2-2 بند اول ـ عدم تصریح به نمایندگی
-2-2-2-2 بندو دوم ـ عدم تصریح به نام اصیل
بخش سوم ـ تعریف و شرایط و آثار حقوقی اصیل بودن طرف قرارداد
-1 فصل اول ـ تعریف و شرایط تحقق اصیل بودن
-1-1 مبحث اول ـ تعریف اصیل بودن طرف قرارداد
-2-1 مبحث دوم ـ شرایط تحقق اصیل بودن طرف قرارداد
-1-2-1 گفتار اول ـ انعقاد قرار داد با خود
-1-1-2-1 بند اول ـ انعقاد قرارداد
-2-1-2-1 بند دوم ـ شناخت نام و تبیین حقوقی معامله به نام خود
-2-1-2-1 بند دوم ـ الف ـ شناخت نام
-2-1-2-1 بند دوم ـ ب ـ تبیین حقوقی معامله به نام خود
-2-2-1 گفتار دوم ـ تبیین معامله به حساب خود یا دیگری
-1-2-2-1 بند اول ـ معامله به حساب خود (اصیل واقعی)
-2-2-2-1 بند دوم ـ مفهوم معامله به حساب دیگری (اصل ظاهری)
-3-2-1 گفتار سوم ـ عدم تصریح به نمایندگی و نام اصیل توسط عاقد
-1-3-2-1 بند اول ـ مفهوم تصریح
-2-3-2-1 بند دوم ـ موضوع تصریح
-2-3-2-1 بند دوم ـ الف ـ تصریح به نمایندگی
-2-3-2-1 بند دوم ـ ب ـ تصریح به نام اصیل
-3-3-2-1 بند سوم ـ کیفیت اصیل بودن در تعدد اعتباری
-2 فصل دوم ـ آثار حقوقی اصیل بودن طرف قرارداد
-1-2 مبحث اول ـ ایجاد حقوق قراردادی برای طرفین قرارداد
-1-1-2 گفتار اول ـ مفهوم حقوق قراردادی
-2-1-2 گفتار دوم ـ زمان انتقال مالیکت حقوق قراردادی به اصیل واقعی
-1-2-1-2 بند اول ـ نظریه ی زمان وقوع معامله
-2-2-1-2 بند دوم ـ نظریه زمان انجام تعهد اصیل واقعی به اصیل ظاهری

-3-1-2 گفتار سوم ـ مطالبه حقوق قراردادی برای اصیل
-1-3-1-2 بند اول ـ امکان انتقال حقوق قراردادی به غیر
-2-3-1-2 بند دوم ـ امکان مطالبه حقوق قراردادی توسط غیر
-2-2 مبحث دوم ـ ایجاد تعهدات قراردادی برای طرفین قرارداد
-1-2-2 گفتار اول ـ مفهوم تعهدات
-2-2-2 گفتار دوم ـ ایفای تعهدات (اجرای عقد)
-3-2-2 گفتار سوم ـ امکان یا عدم امکان انتقال تعهدات قراردادی به غیر
-3-2 مبحث سوم ـ عدم امکان ثبوت نمایندگی و فضولی بودن طرف قرارداد
-1-3-2 گفتار اول ـ عدم امکان ثبوت نمایندگی
-1-1-3-2 بند اول ـ عدم امکان ثبوت نمایندگی از ناحیه طرفین قرارداد
-2-1-3-2 بند دوم ـ عدم امکان ثبوت نمایندگی یکی از طرفین قرارداد از ناحیه
شخص ثالث
-2-3-2 گفتار دوم ـ عدم امکان ثبوت فضولی بودن طرف قرارداد
-1-2-3-2 بند اول ـ در مورد معامله ی عین معین
-2-2-3-2 بند دوم ـ در مورد معامله ی کلی فی الزمه
نتیجه
منابع
چکیده به زبان انگلیسی


فهرست علائم اختصاری فارسی
علامت مفهوم
ا.ح.ق.ا اصول حقوق قرارداد اروپا
الخ تا آخر
بی تا بدون تاریخ انتشار
بی جا بدون محل انتشار
بی نا بدون نام
ت ترجمه
ج جلد
چ چاپ
دیگران و دیگر نویسندگان و مؤلفان
ر.ک رجوع کنید
س سال
ش سال شمسی ـ شماره
ص صفحه
صص صفحات
ق 10 قانون اساسی
ق.ت قانون تجارت
ق.م قانون مدنی
فهرست علائم اختصاری لاتین
Cof confer
Dic dictionary
Ed Edition
Nod Nodate
No number
Op.cit citoperacitato
p. page
p.p page to page
Vol volume
Y year



مقدمه
الف ـ بیان مسأله
1ـ چون جهان وزمان حاضر، عصر ارتباطات است. یک نوع از ارتباطات اشخاص با یکدیگر ارتباط حقوقی است. اشخاص حقیقی و حقوقی با انعقاد قرارداد علاوه بر رفع نیازهای خود، سعی در گردش ثروت داشته و به دنبال کسب سود هم هستند. بنابراین هدف حقوق تنظیم امور و روابط حقوقی مزبور در جهت اجرای عدالت است. اشخاص همگی در حمایت مساوی و یکسان قانون قراردارند. تبعیض و بی عدالتی با روح قانون ناسازگار است. حال در ایجاد این عدالت یکسان برای همه آحاد انسانی و اشخاص حقوقی به چه شیوه ای باید متوسل شد تا زمینه ی اجرای این هدف فراهم شود.
طرفین در انعقاد قراردادها و عقود چه اشخاصی هستند. آثار حقوقی آنها متوجه چه اشخاصی می شود.
اگر قرار باشد که قصد درونی عاقد حاکم باشد و بر مفهوم مالکیت مال یا حق یا عمل از مالک مال یا حق مال یا مال عمل حمایت شود، تا چه حد می شود از شخص ثالث جاهل به موضوع نمایندگی حمایت نمود. آیا مصالح شخص ثالث در معرض تضییع قرار نمی گیرد. ما فقط روابط حقوقی طرفین عقد نمایندگی را محور و ملاک قرارداده و در ارتباط با شخص ثالث وضعیت حقوقی آنها را تعیین و تکلیف می کنیم. اگرچه در حقوق مدنی که انعقاد عقد به کندی صورت می پذیرد و تابع تشریفات خاص است شاید خلل چندانی به وضعیت حقوق اشخاص ثالث وارد نکند. در حالیکه در حقوق تجارت که موضوع فعالیت تاجران، اموال منقول و ارائه خدمات است، عدم اطلاع شخص ثالث از سمت طرف قرارداد و بر خلاف میل و اراده او موجب خلل در امور اقتصادی جامعه می شود.
2ـ ترمینولوژی واژگان و عبارات به کار رفته در عنوان پایان نامه
-1-2 اصیل بودن
در اصطلاح حقوقی، آنچه که تا به حال از واژه مزبور، متبادر به ذهن می شود این است که همین که شخصی چه حقیقی و چه حقوقی، قراردادی منعقد می کند، علی الاصول این قرارداد برای خود شخص است، لذا به این شخص اصیل گفته می شود، به این مفهوم که او طرف قرارداد است به عبارت دیگر این شخص، وکیل یا فضول نیست.
همچنین اصیل بودن طرف قرارداد می تواند به این مفهوم باشد که معامله به حساب خود طرف قرارداد است نه به حساب دیگری
-2-2 نمایندگی
در اصطلاح حقوقی، نمایندگی به مفهوم اعم آن، وصف حقوقی است که شامل کلیه اشخاصی است که به نیابت از دیگری، انعقاد اعمال حقوقی اعم از عقد یا ایقاع یا اداره ی اموال دیگری را عهده دار می شوند، اطلاق شود (م 656، 660، 661 ق.م)
-3-2 فضول
از لحاظ فقهی و اصطلاح حقوقی، فضول به کسی گفته می شود که بدون رضایت و اذن مالک، مال او را به شخص غیر (شخص ثالث) انتقال می دهد و فضول در انعقاد قرارداد و معامله هیچ گونه حق و تکلیف قراردادی ندارد.
-4-2 طرف قرارداد
اگر شخصی به نام خود قراردادی منعقد کند، براساس غلبه و ظهور و عرف و عادت معاملات خود آن شخص منعقد کننده ایجاب و قبول، باید طرف قرارداد باشد چون اصل بر استقلال قراردادها از همدیگر است.
-5-2 قرارداد
قرارداد یک نوع عمل حقوقی است که ناشی از اراده دو شخص و توافق اراده ی آنها است. برخی تعریف قرارداد را به همکاری متقابل اراده دو یا چند شخص در ایجاد ماهیت حقوقی می دانند. واژه ی قرارداد مطابق ماده 10 و 183 ق.م. اعم از عقود معین و غیر معین است.
دسته بندی: علوم انسانی » حقوق

تعداد مشاهده: 8068 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش - دارای منبع

تعداد صفحات: 65

حجم فایل:343 کیلوبایت

 قیمت: 15,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252
  • راهنمای استفاده:
    «نظریه اصیل بودن طرف قرارداد در حقوق تجارت»
    مناسب برای دانشجویان رشته حقوق

  • محتوای فایل دانلودی:
    مناسب برای دانشجویان رشته حقوق
    «نظریه اصیل بودن طرف قرارداد در حقوق تجارت»